Naturen har alltid varit en del av Fjällrävens själ och utgångspunkt. Med fokus på funktion, hållbarhet och tidlös design skapar Fjällräven klassiska väskor, ryggsäckar, kläder och utrustning – alltid med upplevelsen i det fria i åtanke. Varje produkt utvecklas med naturen i fokus, och med stor respekt för den.
Fjällrävens historia börjar där bergen möter skogen och havet, i norra Sverige. Idén föddes ur behov – Åke Nordin ville skapa en ryggsäck som både rymde hans utrustning och satt bekvämt på ryggen. Med hjälp av sin mammas symaskin och sin pappas verktyg tillverkade han i källaren en ryggsäck med träramar. Tio år senare, 1960, grundade han Fjällräven och lanserade sitt första produkt.
Under 60- och 70-talet växte sortimentet med bland annat tält, sovsäckar, jackor och byxor. Storsäljare som Greenland Jacket, Expedition Down Jacket och Kånken-ryggsäcken kom att definiera Fjällrävens arv. Nästan varannan svensk, från erfarna vandrare till naturälskare, bar Fjällräven.
Designat med dig i fokus
Idag är Fjällräven ett globalt friluftsvarumärke, med produkter som finns i över 70 länder. Sortimentet rymmer allt från vardagsväskor och vandringsryggsäckar till resetillbehör och magväskor – samt ett stort utbud av tillbehör. Varje produkt är designad med tanke på hur du ska använda den – oavsett om det handlar om långvandringar, resor eller vardagsbruk till skola och jobb.
Fjällräven utvecklar slitstarka material som klarar tuffa tag – samtidigt som de har så liten påverkan på miljön som möjligt.
Ressource og design
Naturen er Fjällrävens evige inspirationskilde, også når det gælder materialevalg. Hvis det overhovedet er muligt, så henter virksomheden materialer direkte fra dens omkringliggende miljø. Materialer som uld, bomuld og dun. Kan det ikke lade sig gøre, trækker Fjällräven på ideer fra naturen for at skabe syntetiske materialer, der giver en specifik løsning på en unik udfordring.
Enkelt design sikrer en effektiv produktion, ligesom genbrug og ressourceoptimering, såvel som holdbare materialer sikrer lang levetid. På den måde er både materialetype og mængden af et materiale vigtige overvejelser i brandets design.
Mange af Fjällrävens materialer har de selv udviklet, andre i samarbejde med nogle af branchens bedste leverandører. Som en del af deres bæredygtige udvikling har de bl.a. lanceret Eco-Shell og Down Promise samt Fjällräven Way, der er Fjällrävens adfærdskodeks.
Fjällrävens DNA
Naturen vil altid være i hjertet hos Fjällräven. Det er den, virksomheden kommer fra, og den vil altid være brandets mål. Fjällräven beskriver sig selv som en virksomhed, der hverken besejrer bjerge, tæmmer floder eller behersker vejret. Fjällräven går roligt. Træder varsomt. Og værdsætter altid besøget ude i det fri og naturen.
Fjällräven gør alle bestræbelser på at agere ansvarligt over for mennesker, dyr og naturen og opfordrer folk til at tage en interesse i naturen. Virksomheden står bag to populære outdoor events, Fjällräven Classic og Fjällräven Polar, som tiltrækker flere tusinde deltagere hvert år